Restaureringen av fabriken påbörjades genast och tillverkningen kunde komma igång i
början av 1905 under ledning av Benjamin Hjelte, som för övrigt förestått fabriken sedan år
1901.
Den nya fabriken fick oförändrad kapacitet, d.v.s. 4.000 ton torr-massa. En fyrkantig trätub
gick från dammen ovanför ned till fabriken och nu avlidne Konrad Höglund, född 1898, har
berättat, att när han var barn och fabriken stod stilla vid något tillfälle och vattnet var
avstängt, så var han och andra barn inne i tuben och plockade fisk, som hade kommit med in.
Han har även berättat att fabriken vid den tidpunkten drevs med ett virespel, som var kopplat
till en turbin som fanns där kraftstationen nu är belägen.
Massamagasinet byggdes 1919 och kompletterades även med en linbana ifrån pappsalen.
Tidigare fick massabalarna lagras i lador runtom i bygden.
Vid samma tid byggdes även den bredspåriga järnvägen mellan Turbo och Vikmanshyttan.
I och med detta slapp man de tunga transporterna via landsväg till järnvägen i Sjönsbo.
Den tredje fabriken